نشست ویژه دو روزه‌ای پارلمان اتحادیه اروپا زیر عنوان 'روزهای زنان افغان' در بروکسل

 

روزهای زنان افغان


پارلمان اروپا و نمایندگان کشورهای اروپا در بلژیک میزبان زنان فعال افغانستان بودند. دراین برنامه دو روزه، زنان فعال افغانستانی، زنان هنرمند، نمایندگان سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سازمان های بین المللی شرکت کرده بودند. این نشست با آوازخوانی هنرمند مشهور افغانستان، آریانا سعید با آهنگ بانوی آتش نشین چهره ی دیگر بخود گرفت و از سوی تعدادی زیادی از مردم مورد استقبال قرار گرفت. این نشست که بنام روزهای زنان افغان نام گزاری شده، زنان فعال افغانستان که نامزدان جایزه سخاروف است، به ترتیب به سخنرانی پرداختند.

این نشست در حالی برگزار می شود که وضعیت زنان در افغانستان با قدرت گرفتن طالبان وخیم شده است و زنان از تمام حقوق انسانی شان محروم شدند. مکاتب دخترانه و مراکز تعلیمی بروی دختران بالای سن 12 سال و بالاتر از صنف ششم بسته شده است و هم چنان دانشگاه ها بروی زنان مسدود است. زنان بصورت عموم بیکار و از حق فعالیت های اجتماعی محروم شده اند.

این نشست درحالی به وضعیت بسیار بد زنان افغانستان پرداخته می شود که زنان بصورت عموم از کار منع شده اند و زنان که سرپرست خانواده های شان بودند به گرسنگی و تنگدستی شدید مواجه اند. این وضعیت رقتبار باعث شد تا زنان زیادی به اعتراض بزنند و در طی چند ماه گذشته بارها به سرک ها آمدند و علیه سیاست های تبعیض آمیز طالبان اعتراض کردند. این اعتراضات در شهر های مختلف انجام شد و بالاخره این اعتراضات بصورت وحشتناک سرکوب و تعداد زیادی از نان بازداشت شده اند که از سرنوشت دهها نفر آنها اطلاعی در دست نیست.

اتحادیه اروپا متعهد به یافتن راه های برای کمک به مردم افغانستان و بخصوص زنان است تا شرایط حمایت از اقشار آسیب پذیر را در افغانستان و در خارج از افغانستان مهیا سازد. بعد از سقوط حکومت افغانستان بدست گروه طالبان هزاران نفر آواره شده اند، تنها در ایران صدها هزار افغان آواره شده اند و همینطور بیشتر از صدهزار نفر از سوی جامعه بین المللی از افغانستان از طریق برنامه انتقال افغان های آسیب پذیر انتقال داده شده اند. همینطور نزدیک به یک میلیون نفر در داخل افغانستان آواره شده اند که بیشتر از 80 فیصد آن را زنان و کودکان تشکیل می دهد.

آوارگان که به کشورهای همسایه پناه برده اند، به دیپورت های اجباری مواجه اند و همینطوری آوارگان داخلی با قحطی و گرسنگی مواجه اند. تهدید طالبان مشکلی دیگر است که اکثر مردم با آن مواجه اند. بازداشت های خود سرانه و دادگاه های صحرایی طالبان، بیشتر از پیش امنیت مردم را مختل کرده است.

در این نشست زنان سرشناس چون انجلینا جولی بازی گر مشهور جهان و سفیر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به سخنرانی پرداخت و گفت با وجود آنکه فعالان زن به خاطر اعتراضات‌شان بازداشت می‌شوند و زنان افغان از حق کار و تحصیل محروم شده‌اند اما نباید امید را از دست داد.

اتحادیه اروپا هدف برگزاری "روزهای زنان افغان" را حفظ توجه به وضعیت زنان افغان در سطح بالای دستور کار اتحادیه اروپا و جامعه بین‌المللی خوانده و گفته که جلسات این کنفرانس بر وضعیت وخیم زنان و دختران در افغانستان پس از تسلط طالبان و عقبگرد در زمینه حقوق و جایگاه اجتماعی آن‌ها متمرکز است

در این نشست شمار زیادی از زنان سرشناس افغان مانند سیما سمر رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان، آریانا سعید، خواننده، ظریفه غفاری، شهردار سابق میدان شهر، شهرزاد اکبر، رئیس سابق کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، صحرا کریمی فیلمساز و عده دیگری از فعالان و زنان اثرگذار دعوت شده‌اند. در طی دو روز در گروه‌های کاری مختلف در مورد مشکلات زنان در افغانستان و راه‌های برون‌رفت از وضعیت کنونی صحبت کنند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بررسی آپارتاید جنسی در افغانستان زیر کنترل طالبان

مبارزه زنان در برابر تاریک اندیشی گروه طالبان