اعلامیه مطبوعاتی فعالین جامعه مدنی در مورد پناهندگان افغانستان در اروپا



قابل توجه کشورهای اروپایی

پناهنده شدن حق هر انسان است.

در یک سال گذشته ده ها هزار شهروند افغانستان بدلیل ناامنی، جنگ‌های خانمان‌سوز در سراسر افغانستان، تعصب و دهها دلیل دیگر سیاسی و اجتماعی کشور را ترک کرده و به کشورهای غربی پناهنده شده اند. این بحران زمانی به اوج خود رسید که اکثریت مطلق نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان، از کشور خارج شدند و باعث تشدید بحران‌های بزرگ از جمله نا امنی و جنگ‌های داخلی گردیدند. 

با کاهش فعالیت نیروهای بین المللی در افغانستان نه تنها نا امنی سراسری شده و تقریباً در سراسر کشور جنگ جریان دارد، بلکه باعث شده گروه‌های افراطی دیگر مانند داعش نیز قدرت بگیرد و مناطقی را در جنوب و شرق اشغال نمایند. طوریکه سال گذشته، دهها شهروند بی‌گناه را به گروگان گرفته و در نهایت با خلقه فاجعه تبسم دهها شهروند این سرزمین را سر بریدند. 

با تاسف باید بگویم که تمام مناطق افغانستان نا امن است و درگیر یک جنگ خطرناک داخلی است. همه ولایات افغانستان به شکلی در نا امنی کامل به سر می‌برد، حتا پایتخت کشور نیز نا امن است و با مشکلات چون؛ انفجارهای مهیب، گروگانگیری، ترور و سرقت‌های مسلحانه روبرو است.  اگر مرکز ولایت امن باشد، مسیر راه های آن ولایت بصورت قطع نا امن است و همه روزه در این مسیر دهها قربانی می‌گیرد. همین اکنون جنگ در چند ولایت افغانستان جریان دارد و باعث فرار دهها شهروند دیگر این سرزمین می‌شود. 

بحران پناهجویان در اروپا، وابسته به بحران نا امنی در افغانستان است به هراندازه که در افغانستان بحران تشدید شود به همان اندازه مردم مجبور می‌شوند از کشور فرار کنند و مناطق امن را در کشور های دیگر جستجو کنند. انچه از سال گذشته به این سو در اروپا جریان دارد، درواقع نشاندهنده عمق بحران انسانی در افغانستان و دیگر کشورهای پناهنده خیز است. اینجا به معنی واقعی بحران انسانی جریان دارد، همه روزه انسان‌های بی شماری در فاجعه‌های گوناگون قربانی می‌شوند. 

با موجودیت بحران انسانی در افغانستان، با اخراج پناهجویان این بحران بزرگتر شده و فاجعه بار خواهد شد. حکومت‌های دموکراتیک و انسانی محترم اروپا، لطفاً وضعیت بحرانی افغانستان را در نظر گرفته، با درنظرداشت قوانین بین المللی مهاجرت و کنوانسیون بین المللی حقوق بشر در مورد پناهندگان بصورت کل و آواره‌گان افغانستان بخصوص تصمیم بگیرید و آنها را از یک نا امیدی بزرگ نجات دهید. 

بامهر

نجیب فرزاد 

مسئول هماهنگی فعالین جامعه مدنی 



نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بررسی آپارتاید جنسی در افغانستان زیر کنترل طالبان

نشست ویژه دو روزه‌ای پارلمان اتحادیه اروپا زیر عنوان 'روزهای زنان افغان' در بروکسل

مبارزه زنان در برابر تاریک اندیشی گروه طالبان