فرمان جدید گروه طالبان در پیوند به حجاب اجباری زنان

با فرمان جدید گروه طالبان افغانستان از یک کشور بسیار بد، به بسیار بدتر تبدیل می شود.  


گروه طالبان با اعلان فرمان جدید، به تمام زنان افغانستان دستور داده اند، حجاب کنند و در اماکن عمومی از لباس های کاملاٌ سنتی و بسته و چادری استفاده کنند. گروه طالبان از طریق این فرمان تازه مردم را تهدید کرده اند که در صورت عدم رعایت این دستور، همه کسانی که این دستور را رعایت نمی کنند، مجازات و همچنین اقوام مرد آنها را نیز مجازات خواهند کرد.

وزارت امر به معروف گروه طالبان بصورت واضح دستور داده است که زنان در اماکن عمومی باید بدن شان را بپوشانند و صرف می توانند چشم های شان را باز بگذارند. برعلاوه ی این دستور، گفته اند که زنان باید در خانه بمانند و از گشت و گذار در شهر خود داری کنند. 

در این فرمان بصورت مشخص چادری، مدل برقع افغانی را پیشنهاد کرده اند که این برقع بشمول چشم همه بدن زنان را می پوشاند. پوششی که در دوره قبلی حکومت طالبان هم اجباری بود و زنان مجبور بودند از این پوشش استفاده کنند. اما در دور دوم حاکمیت شان پس از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، همواره زنان را بدلیل نداشتن حجاب کامل، تهدید، لت و کوپ و توهین کرده اند. حتی خانمی را پس از برگشت از یک محفل عروسی در غرب کامل مستقیم به گلوله بستند و کشتند. آن خانم جرمی مشخص نداشت، احتمال این که بخاطر پوشش ظاهری اش محکمه صحرایی شده باشد، بسیار زیاد است. 

در نظام طالبانی، زنان از بسیاری حقوق شان محروم اند. از رفتن به مکتب و دانشگاه باز مانده اند و زنان که در حکومت قبلی مشغول بودند، همه خانه نشین شده اند و از شغل های شان را نیز از دست داده اند. برعلاوه این که از فعالیت های اجتماعی بازمانده اند، خشونت علیه زنان بصورت چشم گیری افزایش یافته است. ازدواج های اجباری، بد دادن، چند همسری، لت و کوپ، توهین و تحقیر از سوی جنگجویان طالبان، مردم و قتل های ناموسی و غیره بسیار زیاد افزایش یافته است. 

در اوایل سال جاری، این گروه تصمیم به بازگشایی مدارس برای دختران بالای صنف ششم گرفتند، اما یک روز بعد این تصمیم شان نا دیده گرفتند و مکاتب را به روی دختران بالای سن 12 سال بستند که باعث شد صدها هزار دختر از مکتب رفتن و تحصیل باز بمانند. 

گرچند این تصمیم محکومیت بین‌المللی را برانگیخت و تلاش‌های طالبان را که در ماه اوت گذشته قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، برای به رسمیت شناختن کمک‌کنندگان بالقوه بین‌المللی در زمانی که کشور در یک بحران انسانی بدتر گرفتار شده، مختل کرد.

هنریک تون، معاون وزیر امور خارجه نروژ، روز یکشنبه گفت که من از این اعلامیه که هشدار می‌دهد زنان در افغانستان باید صورت خود را در ملاء عام بپوشانند، نمی‌توانند ماشین برانند و تنها در صورت لزوم از خانه خارج می‌شوند، خشمگین هستم.

تون گفت این فرمان "کاملاً غیرقابل قبول" است و تاکید کرد که اگرچه طالبان در قدرت هستند، "آنها هنوز یک دولت منزوی و غیرنماینده هستند."او گفت: «سیاست‌های طالبان به جای رسیدگی به بحران اقتصادی و نیاز به یک دولت فراگیر، به سرکوب زنان و دختران ادامه می‌دهد.»

نروژ در ماه جنوری میزبان سه روز گفتگو بین طالبان، دیپلمات های غربی و سایر نمایندگان در نشست های پشت درهای بسته در کوه های پوشیده از برف بالای اسلو پایتخت نروژ بود. تون گفت که لازم است گفتگو را دنبال کنیم، «حتی اگر طالبان ارزش‌هایی دور از ارزش‌های ما داشته باشند» و افزود که بدون گفت‌وگو، «ما همچنین فرصتی برای تأثیرگذاری بر افراد صاحب قدرت نداریم».او از طالبان خواست که "یک بار دیگر به وعده های خود به زنان و دختران افغان عمل کنند." او گفت: «زنان و دختران افغانستان منتظر حق یک زندگی کامل هستند و نمی‌توانند از جامعه حذف شوند».

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بررسی آپارتاید جنسی در افغانستان زیر کنترل طالبان

نشست ویژه دو روزه‌ای پارلمان اتحادیه اروپا زیر عنوان 'روزهای زنان افغان' در بروکسل

مبارزه زنان در برابر تاریک اندیشی گروه طالبان