اعتراض زنان در یک سالگی سقوط افغانستان به دام افراطیت


در آستانه سال روز سقوط افغانستان بدست گروه طالبان، گروه از زنان فعال کشور به خیابان های کابل آمدند وعلیه تبعیض سیستماتیک طالبان علیه زنان اعتراض کردند و با شعار نان، کار، آزادی خواستار حقوق شان شدند. اما در نخستین لحظات این اعتراض، سربازان گروه طالبان بر معترضین هجوم آوردند، ابتدا با شلیک های هوایی این اعتراض را سرکوب و سپس تعدادی زیاد از زنان را لت کوپ کرده اند. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، افراد طالبان شماری از معترضان زن را با قنداق تفنک لت و کوپ کرده و موبایل های شان را شکستانده اند.

سربازان طالبان نه تنها زنان معترض را به خشین ترین شیوه ی ممکن سرکوب کرده اند بلکه خبرنگاران که برای پوشش این اعتراض به محل برگزاری تجمع زنان رفته بودند، نیز تعدادی شان را بازداشت و شکنجه کرده اند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که طالبان خبرنگاران را در جریان پوشش خبری این رویداد مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

این زنان امروز شنبه، 22 اسد در مرکز شهر کابل در نخستین سال روز سقوط جمهوریت بدست طالبان، شعارهای نان، کار و آموزش و عدالت عدالت، خسته ایم از جهالت سر دادند. زنان و فعالین جامعه مدنی در کشورهای دیگر چون پاکستان، جرمنی نیز تجمعات اعتراضی در حمایت از زنان افغانستان برگزار کردند و از جامعه جهانی خواستند که گروه طالبان را به رسمیت نشناسند و رهبران این گروه را تحریم کنند.

این در حالی است زنان در طی یک سال گذشته که طالبان در افغانستان حاکم شده است، بارها اعتراض کرده اند. گروه های مختلف از زنان در برابر عملکردها و محدودیت های که از سوی طالبان بر زنان وضع شده و زنان را به حاشیه رانده است، اعتراض ها و تجمعات متعددی برگزار کرده اند که در جریان یک سال گذشته دهها زن معترض بازداشت، شکنجه و حتی تعدادی ناپدید و یا به قتل رسیده اند.

برعلاوه معترضین در کشورهای جرمنی و پاکستان، در ارتباط به وضع بد اقتصادی، اجتماعی، وضعیت حقوق بشر، حقوق اقلیت ها، نیز شعارهای سر دادند و از جامعه جهانی خواستند تا به این مسایل توجه لازم را انجام دهند.

 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بررسی آپارتاید جنسی در افغانستان زیر کنترل طالبان

نشست ویژه دو روزه‌ای پارلمان اتحادیه اروپا زیر عنوان 'روزهای زنان افغان' در بروکسل

مبارزه زنان در برابر تاریک اندیشی گروه طالبان