خانه فرهنگ آسیا از پوشش بومی با نمایش لباس های محلی تجلیل به عمل آورد.

"تجلیل از پوشش بومی با نمایش لباس های محلی" عنوانی برنامه ی بود که خانه فرهنگ آسیا آنرا در یک برنامه ی با شکوه برگزار نمود. هدف از برگزاری این برنامه ارج گذاشتن به پوشش بومی کشور و بخصوص صنایع دستی افغانستان بود که هفت برگ هنر آنرا به شیوه ی فیشن شو برگزار نمود. 

از سوی هم نمایش لباس های محلی برای اولین بار در افغانستان در یک فضای صمیمانه در حضور صدها شهروند عادی برگزار می گردید، که بیشتر از همه چه، حایز اهمیت بود. در گذشته، شهروندان کشور نمایش لباس یا همانند این برنامه را از طریق تلویزیون مشاهده کرده بودند ، اما این برنامه شرایط را برای مشاهده زنده از جریان یک نمایش عالی مساعد ساخته بود. 

در این برنامه بیشتر از صدها نفر شرکت نموده بودند و در یک فضای سالم و صمیمی، محترمانه برنامه را تا آخر دنبال کرده و از آن پرشور استقبال نمودند. 

نجیب فرزاد مسئول خانه فرهنگ آسیا و از برگزار کنندگان این برنامه در آغاز برنامه در یک سخنرانی کوتاه گفت: "هدف از برگزاری این برنامه ارج نهادن به پوشش بومی کشور است که فرهنگسرای هفت برگ هنر، آنرا با عنوان نمایش لباس های محلی برگزار نموده است.

ممکن است تعدادی زیادی از دوستان این برنامه را فیشن شو نام گذاری نمایند، اما اساسآ فیشن شو نیست، فیشن به معنی مدرن و نوآوری است. فیشن شو مطابق به زمان و مکان در بخش دست آورد های جدید پوشش و لباس برگزار می گردد. بنآ این برنامه یک برنامه ی کاملآ فرهنگی است که از طریق این برنامه به دست آورد نیاکان ما ارج گذاری گردیده است. 

اساسآ هر آن چیزی که قدمت تاریخی داشته باشد و بخشی از هویت جامعه شود، جز فرهنگ یک سرزمین است. بنآ لباس های محلی و بومی که این برنامه بخاطر آن برگزار شده است، هم یکی از رسم و رواج های کهن سرزمین ما است که باید به عنوان فرهنگ این کشور ارج و برای حفظ آن تلاش گردد. 

متاسفانه با گذشت زمان و تغییرات مکانی، پوشش بومی و محلی جایش را به پوشش مدرن می دهد، لباس های محلی افغانی بصورت کل در حال محو شدن اند. شهر نشین های کشور بصورت کل از پوشش بومی و استفاده از نوع لباس های محلی دست برداشته و به پوشش عصری یا مردن رو آورده اند. 

در گذشته مردان زحمت کش که در فصل زمستان، از پشم گوسفند شال تهیه می کردند، از آن شال لباس می ساختند. اکنون دیگر انجام نمی دهند و از لباس های آماده شده ی عصری استفاد می نمایند. مثال دیگر، کوت و شلوار های شالی که یکی از بهترین دست آورد های صنایع دستی افغانستان اند و در مناطق مختلف کشور رایج بوده اند. اما، کم کم محو شده و جایش را به پطلون لی که وارده کشور های دیگر هست، داده است

وی اضافه نموده گفت: تلاش کردیم تا نمونه های از لباس های بومی مناطق مختلف افغانستان را با خود داشته باشیم، اما متاسفانه موفق نشدیم تا تمام پوشش های بومی مناطق مختلف کشور را در این نمایشگاه به نمایش بگذاریم

سعی می کنیم، در آینده ی نزدیک، لباس های بومی سراسر کشور را در یک برنامه با شکوه دیگر به نمایش بگذاریم. همینطور موسیقی محلی مناطق مختلف افغانستان را. "

گزارش: صابره نجفی 





نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بررسی آپارتاید جنسی در افغانستان زیر کنترل طالبان

نشست ویژه دو روزه‌ای پارلمان اتحادیه اروپا زیر عنوان 'روزهای زنان افغان' در بروکسل

مبارزه زنان در برابر تاریک اندیشی گروه طالبان